پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فیلتر هوای خودرو

دسته بندي : کارآفرینی » تولیدی
پروژه کارآفريني کارگاه توليد فيلتر هواي خودرو در 81 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب

عنوان شماره صفحه

خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 7

فصل اول..................................................................................................................................................................... 8

کليات.......................................................................................................................................................................... 8

مقدمه :........................................................................................................................................................................ 9

نام کامل طرح و محل اجراي آن :.............................................................................................................................. 9

محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 9

مشخصات متقاضيان :.............................................................................................................................................. 10

دلايل انتخاب طرح :................................................................................................................................................ 10

وضعيت و ميزان اشتغالزايي :................................................................................................................................... 11

تاريخچه و سابقه مختصر طرح :.............................................................................................................................. 11

نام و کد محصولات................................................................................................................................................. 11

در اشکال زير چند نمونه از فيلترهاي هوا نشان داده شده است........................................................................... 12

دسته بندي محصول................................................................................................................................................. 12

در حالت کلي فيلترهاي هوا به چهار گروه عمده زير تقسيم بندي ميشوند :......................................................... 12

شماره تعرفه گمرکي................................................................................................................................................. 13

شرايط واردات محصول........................................................................................................................................... 14

بازار OEM.............................................................................................................................................................. 14

بازار OES............................................................................................................................................................... 14

بازار AM................................................................................................................................................................ 15

بررسي و ارائه اطلاعات لازم در زمينه قيمت توليد داخلي و جهاني محصول...................................................... 15

بررسي قيمتهاي داخلي............................................................................................................................................ 15

در طرح حاضر قيمت متوسط انواع فيلتر بهصورت زير در نظر گرفته شده است :............................................. 16

بررسي قيمت هاي جهاني فيلترهوا......................................................................................................................... 16

معرفي موارد مصرف وکاربرد.................................................................................................................................. 17

در جدول زير جمع بندي موارد کاربرد اين محصول خلاصه شده است.............................................................. 18

همانطوربکه پبشتر نبز اشاره گردبد بازار قطعات خودرو که فيلتر هوا نيز در آن جاي دارد خود به گروه هاي زير تقسيم بندي ميگردد: 18

بازار OEM :........................................................................................................................................................... 19

بازار OES :.............................................................................................................................................................. 19

بازار AM :............................................................................................................................................................... 19

بررسي کالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................ 20

-1-9 کشورهاي عمده توليدکننده و مصرف کننده محصول.................................................................................. 20

-1-9-1 کشورهاي عمده مصرف کننده................................................................................................................ 20

در جدول بالا براي برآورد حجم مصرف به شيوه زير رفتار شده است :.............................................................. 21

بازار OE :............................................................................................................................................................... 21

بازار AM :............................................................................................................................................................... 21

کشورها ي عمده توليدکننده..................................................................................................................................... 21

شرايط صادرات........................................................................................................................................................ 22

وضعيت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 23

بررسي ظرفيت بهره برداري و روند توليد از آغاز برنامه سوم تاکنون................................................................... 23

بررسي ظرفيت هاي بهره برداري............................................................................................................................ 23

با مراجعه به اطلاعات وزارت صنايع و معادن، ظرفيت بهره برداري در سطح کشور به صورت جدول زير جمع بندي شده است: 23

بررسي روند ظرفيت نصب شده توليد فيلتر هوا در کشور..................................................................................... 24

با توجه به جدول فوق و بااستناد بر تاريخ بهره برداري از واحدهاي فعال کشور، روند ظرفيت نصب شده کشور درجدول زير جمع بندي شده است:.................................................................................................................................................................................. 24

بررسي روند توليد واقعي فيلتر هوا در کشور.......................................................................................................... 25

بررسي سطح تکنولوژي توليد در واحدهاي فعال................................................................................................... 26

فيلترهاي مورد استفاده در انواع خودروها به گروه هاي زير تقسيم بندي ميشوند :.............................................. 26

نگاهي به راندمان توليد )درصد استفاده از ظرفيت اسمي ( در واحدهاي فعال..................................................... 26

کشورها و شرکت هاي سازنده ماشين آلات مورد استفاده در توليد....................................................................... 27

بررسي وضعيت طرحهاي جديد و طرح هاي توسعه در دست اجرا...................................................................... 27

وضعيت کل طرحهاي در حال ايجاد توليد فيلتر هوا در کشور............................................................................... 28

بررسي وضعيت طرحهايي که داراي پيشرفت بيش ازصفر هستند......................................................................... 29

پيشبيني عرضه در بازار آينده کشور........................................................................................................................ 30

الف ( پيشبيني عرضه واحدهاي فعال...................................................................................................................... 30

ب ( پيشبيني عرضه واحدهاي در حال ايجاد.......................................................................................................... 30

با توجه به جدول بالا ، ظرفيت طرحهاي در حال ايجاد که در آينده به ظرفيت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زير قابل پيشبيني است :.................................................................................................................................................................................. 31

بررسي روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا آخر سال 1385.................................................................. 31

بررسي روند مصرف از آغاز برنامه توسعه سوم تاکنون.......................................................................................... 32

برآورد ميزان مصرف درصنايع خودروسازي........................................................................................................... 32

برآورد روند مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو................................................................................. 34

بررسي روند صادرات از آغاز برنامه توسعه تا آخر سال 1385............................................................................ 34

بررسي نياز به محصول با اولويت صادرات تا پايان برنامه توسعه چهارم............................................................... 36

الف ( پيش بيني تقاضا در بازار خودروسازان......................................................................................................... 36

ب ( بازار خدمات پس از فروش خودرو................................................................................................................ 36

جمع بندي پيش بيني تقاضاي بازار داخل در آينده................................................................................................ 37

با جمع بندي تقاضاي بازار خودروسازان و بازار AM پيش بيني تقاضاي بازار داخل در آينده به شرح جدول زير آمده است : 37

جمع بندي و نتيجه گيري مطالعات بازار و پيشنهاد نهايي در مورد احداث واحدهاي جديد از نگاه توجيه پذيري بازار 37

نتيجه گيري نهايي امکان پذيري ايجاد واحدهاي جديد از نگاه توجيه پذيري بازار.............................................. 38

با عنايت بر مطالعات صورت گرفته، نتيجه گيري ميشود که احداث واحدهاي جديد توليد فيلتر هوا، تنها در شرايط زير توجيه پذير خواهد بود: 38

بررسي اجمالي تکنولوژي و روشهاي توليد وعرضه محصول در کشور و مقايسه آن با ديگر کشورها.................. 39

نگاهي به روش توليد فيلترهاي هوا......................................................................................................................... 39

مجموعه فيلترهاي مورد استفاده در صنعت خودرو به دو گروه عمده تقسيم ميگردند :....................................... 39

روش توليد فيلترهاي پلاستيکي............................................................................................................................... 39

روش توليد فيلترهاي پلاستيکي را ميتوان به صورت فرايند زير نمايش داد :....................................................... 39

شرح هر کدام از مراحل توليد را ميتوان به صورت زير ارائه کرد :....................................................................... 40

آماده سازي مواد اوليه پليمري (رزين (................................................................................................................... 40

برش کاغذ به اندازه مورد نياز................................................................................................................................. 40

رم دهي کاغذ به شکل کنگره................................................................................................................................... 40

فرم دهي کاغذ کنگره شده به شکل رول................................................................................................................. 41

تزريق مواد پليمري در قسمت فوقاني و تحتاني کاغذ کنگره و رول شده.............................................................. 41

روش توليد فيلترهاي فلزي...................................................................................................................................... 42

روش توليد فيلترهاي فلزي را ميتوان به صورت فرايند زير نمايش داد :.............................................................. 42

برش ورق فلزي ..................................................................................................................................................... 42

فرم دهي ورق بريده شده به وسيله قالب و توليد رول فيلتر................................................................................... 43

جوشکاري ورق يا درزکوبي آن............................................................................................................................... 43

پانچ و فرمدهي قطعه بالا و پايين فيلتر.................................................................................................................... 43

تزريق قطعات پلاستيکي.......................................................................................................................................... 43

فرم دهي کاغذ.......................................................................................................................................................... 44

مونتاژ فيلتر............................................................................................................................................................... 44

نگاهي به سطح تکنولوژي مورد استفاده در توليد فيلتر هوا................................................................................... 44

الف( فيلتر خودروهاي سبک.................................................................................................................................. 45

در اين گروه از فيلترسازي دو تکنولوژي مورد استفاده قرار ميگيرد :................................................................... 45

تکنولوژي تمام اتوماتيک.......................................................................................................................................... 45

تکنولوژي سنتي........................................................................................................................................................ 45

ب ( فيلتر خودروهاي سنگين.................................................................................................................................. 45

ج ( فيلتر خودروهاي صنعتي................................................................................................................................... 45

تکنولوژي بالا............................................................................................................................................................ 46

تکنولوژي متوسط..................................................................................................................................................... 46

تکنولوژي پايين......................................................................................................................................................... 46

معيار مهم در تعيين سطح تکنولوژي مورد استفاده در ساخت فيلترهاي هوا را ميتوان به شرح زير دسته بندي کرد : 47

مقايسه روش توليد معمول کشورمان با ديگر کشورهاي جهان............................................................................... 47

روش هاي توليد مورد استفاده در ساير کشورها مورد مقايسه قرار گيرد نتايج زير حاصل خواهد شد :.............. 47

تعيين نقاط قوت و ضعف تکنولوژيهاي مرسوم در توليد........................................................................................ 48

مجوز هاي قانوني :................................................................................................................................................... 49

مراحل صدور جواز تاسيس :................................................................................................................................... 49

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس......................................... 49

1- اشخاص حقيقي............................................................................................................................................... 49

2- اشخاص حقوقي.............................................................................................................................................. 50

مدارك مورد نياز:..................................................................................................................................................... 50

اصلاحيه جواز تاسيس :........................................................................................................................................... 50

تعريف:...................................................................................................................................................................... 51

صدور پروانه بهره برداري :..................................................................................................................................... 51

مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 52

برآورد حداقل ظرفيت اقتصادي طرح..................................................................................................................... 52

لحاظ کردن نقطه سربسر توليد................................................................................................................................. 53

لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار....................................................................................................................... 53

الف – ظرفيت اسمي................................................................................................................................................ 53

ب – ظرفيت عملي.................................................................................................................................................. 54

فصل دوم.................................................................................................................................................................. 55

روش انجام کار......................................................................................................................................................... 55

جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :........................................................................................... 56

فهرست تجهيزات مورد نياز و برآورد قيمت آنها :................................................................................................. 56

مشخصات نيروي انساني مورد نياز از لحاظ مفيد بودن و توانايي کار :................................................................. 57

روشهاي بازاريابي و تبليغات جهت جذب مشتريان............................................................................................... 58

فصل سوم................................................................................................................................................................. 59

امور مالي طرح......................................................................................................................................................... 59

سرمايه گذاري ثابت طرح :...................................................................................................................................... 60

خريد دفتر کار :........................................................................................................................................................ 60

هزينه زمين :............................................................................................................................................................. 60

هزينه محوطه سازي :............................................................................................................................................... 61

هزينه ساختمان سازي :............................................................................................................................................ 61

هزينه ماشين آلات و تجهيزات :.............................................................................................................................. 62

هزينه تاسيسات و تجهيزات عمومي :...................................................................................................................... 63

هزينه تجهيزات آزمايشگاهي :................................................................................................................................. 63

وسايل اداري و خدماتي........................................................................................................................................... 63

ماشين آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهي...................................................................................................... 63

هزينه هاي قبل از بهره برداري................................................................................................................................ 64

هزينه هاي پيشبيني نشده......................................................................................................................................... 64

هزينه سرمايه گذاري ثابت :..................................................................................................................................... 64

مواد اوليه مورد نياز :................................................................................................................................................ 65

برآورد مواد اوليه عمده مورد نياز ساليانه و منابع تأمين آن.................................................................................... 65

معرفي نوع و ميزان مواد اوليه عمده........................................................................................................................ 65

در جدول زير مواد اوليه عمده مصرفي در فيلترها آورده شده است..................................................................... 65

معرفي منابع تأمين مواد اوليه................................................................................................................................... 65

برآورد قيمت هاي مواد اوليه مصرفي...................................................................................................................... 66

بررسي تحولات اساسي در روند تأمين اقلام عمده مورد نياز در گذشته و آينده.................................................. 66

رزين ها..................................................................................................................................................................... 66

فولادها...................................................................................................................................................................... 67

کاغذ صافي............................................................................................................................................................... 69

پيشنهاد منطقه مناسب براي اجراي طرح................................................................................................................ 69

انتخاب محل اجراي يک طرح توليدي عموماً براساس معيارهاي زير صورت مي گيرد :..................................... 69

بازارهاي فروش حصول........................................................................................................................................... 69

الف ( بازار خودروسازان.......................................................................................................................................... 70

ب ( بازار خدمات پس از فروش خودرو................................................................................................................ 70

بازار تأمين مواد اوليه................................................................................................................................................ 71

احتياجات و نيازمندي هاي ديگر طرح................................................................................................................... 72

امکانات زير بنايي مورد نياز.................................................................................................................................... 72

حمايت هاي خاصدولتي........................................................................................................................................... 72

با جمع بندي مطالعات مکانيابي، محل اجراي مناسب اجراي طرح در جدول زير آمده است............................ 73

بررسي و تعيين ميزان آب ، برق ، سوخت ، امکانات مخابراتي و ارتباطي.......................................................... 73

برآورد برق مورد نياز و چگونگي تأمين آن............................................................................................................ 73

برآورد آب مورد نياز و چگونگي تأمين آن............................................................................................................. 74

برآورد سوخت مصرفي مورد نياز و چگونگي تأمين آن........................................................................................ 74

برآورد امکانات مخابراتي و ارتباطي لازم و چگونگي تأمين آن............................................................................ 74

برآورد امکانات زيربنايي مورد نياز......................................................................................................................... 74

نيازمندي طرح به راه را ميتوان در حالت زير مورد بررسي قرار داد :.................................................................. 75

عبور و مرور کاميونهاي حامل مواد اوليه و محصول............................................................................................... 75

عبور و مرور کارکنان................................................................................................................................................ 75

ساير امکانات مانند راهآهن، فرودگاه و بندر.......................................................................................................... 75

وضعيت حمايت هاي اقتصادي و بازرگاني............................................................................................................. 75

حمايت هاي تعرفه گمرکي و مقايسه آن با تعرفه هاي جهاني................................................................................ 75

حمايتهاي مالي.......................................................................................................................................................... 76

فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 77

جمع بندي – نتيجه گيري و پيشنهادات.................................................................................................................. 77

نتايج حاصله از اجراي طرح :.................................................................................................................................. 78

عوامل مزيت رقابتي که در صنعت قطعه سازي امکان ايجاد آنها وجود دارد به شرح زير است:.......................... 80




خلاصه طرح :

در اين طرح به بررسي کارگاه توليد فيلتر هواي خودرو پرداخته شده است ، براي بررسي طرح از روش هاي آماري و اقتصادي و برآورد هاي مالي استفاده شده است ، اين طرح شامل چهار فصل ميباشد ، فصل اول به بيان کلياتي از قبيل مقدمه ، تاريخچه ، مجوز هاي قانوني مورد نياز ، وضعيت بازار ، ميزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بيان روش انجام کار پرداخته است ، بازديد از واحد کاري مشابه ، نيروي انساني ، نحوه تامين سرمايه و ... از جمله عناوين موجود در اين فصل ميباشد ، فصل سوم به بررسي طرح از ديدگاه اقتصادي پرداخته است ( طرح توجيهي يا BP ) ، عناويني از قبيل نيروي انساني مورد نياز ، ميزان سرمايه گذاري ، مواد اوليه مورد نياز ، ماشين آلات مورد نياز و ... از جمله عناوين موجود در اين فصل ميباشد ، در نهايت فصل چهارم به بيان نتيجه اجراي طرح مي پردازد .

مقدمه :

مطالعات امکان سنجي، مطالعات کارشناسي است که قبل از اجراي طرح هاي سرمايه گذاري اقتصادي انجام مي گيرد. در اين مطالعات از نگاه بازار، فني و مالي و اقتصادي طرح مورد بررسي و آناليز قرار گرفته و نتايج حاصل از آن به عنوان مبنايي براي تصميم گيري سرمايه گذاران مورد استفاده قرار مي گيرد. گزارش حاضر مطالعات امکان سنجي مقدماتي توليد فيلتر هوا براي انواع خودرو ميباشد. که در قالب متدولوژي علمي مطالعات امکان سنجي تهيه گرديده است و مطابق متدولوژي فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقيق معرفي شده و سپس بررسي هاي لازم روي بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فني در خصوص چگونگي توليد و امکانات سخت افزاري و نرم افزاري مورد نياز نيز شناسايي شده و در نهايت ظرفيت هاي اقتصادي و حجم سرمايه گذاري مورد نياز براي اجراي طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمايه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کليه اطلاعات مورد نياز را کسب و در جهت انجام سرمايه گذاري اقتصادي با ديد باز و مسيرشفاف اقدام نمايند. اميد است اين مطالعات کمکي هرچند کوچک در راستاي توسعه صنعتي کشورمان بعمل بياورد .



نام کامل طرح و محل اجراي آن :

توليد فيلتر هوا



محل اجرا :





مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن














دلايل انتخاب طرح :

در کشور ما توسعه صنعت خودرو از سال 1371 شروع شده و سياست هاي دولت در گسترش اين صنعت و کسب سهم از بازار جهاني مي باشد . توسعه صنعت خودرو سبب توسعه صنعت قطعه سازي در کشور شده است بطوريکه هم اکنون حدود 1700 قطعه ساز در کشور 2 درصد از توليد / فعاليت مي نمايند . صنعت خودرو حدود چهار درصد و صنعت قطعه سازي ناخالص داخلي کشور را تشکيل مي دهند و در اين ميان قطعات تند مصرف خودرو که محصول مورد مطالعه نيز در آن خانواده قرار دارد ، از بيشترين سهم در قطعه سازي برخوردار مي باشند .

توسعه صادرات از ديگر سياست هاي دولت است که قطعات خودرو نيز در اين حرکت قرار دارند . نگاه ويژه مسئولين به صادرات قطعات خودرو ، ايجاد ستاد ويژه توسعه صادرات اين قطعات در سازمان توسعه تجارت ايران و بسياري از موارد ديگر ، نشان از وجود حرکت عظيم در توسعه توليد و صادرات قطعات خودرو مي باشد . بنابر اين مي توان گفت که هر چند قطعات خودرو در رديف کالاهاي اساسي و استراتژيک قرار ندارند ولي اين قطعات در رديف کالاهاي مهم و حساس کشور قرار دارند .

محصول مورد مطالعه يک قطعه اي از قطعات خودرو محسوب مي شود. از اينرو اهميت استراتژيک آن نيز در رديف صنايع و بازار خودرو طبقه بندي ميگردد.

وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

تعداد اشتغالزايي اين طرح 31 نفر ميباشد .



تاريخچه و سابقه مختصر طرح :

نام و کد محصولات

محصول مورد مطالعه طرح حاضر، توليد فيلتر هوا براي انواع خودروهاي سبک، نيمه سنگين و سنگين ميباشد. فيلتر هوا يک قطعه اي در خودرو است که عهده دار تصفيه هواي وارده به موتور خودرو به منظور ترکيب با سوخت و احتراق آن مي باشد. فيلترها عموماً داراي صفحه اي کاغذي هستند که آغشته به برخي مواد شيميايي مومي شکل شده اند. اين فيلترها در مسير گذر هوا از محيط به موتور خودرو قرار داده ميشود، به طوري که در هنگام عبور هوا از آن، کليه گرد و خاكها ، غبار معلق آب، دود و غيره گرفته شده و هواي تميز وارد موتور مي گردد.

فيلتر هوا يک قطعه مصرفي در خودرو است و علت آن اين است که به مرور گرد و خاك، دوده و ديگر اجرام معلق در هوا روي فيلتر رسوب کرده و سبب کاهش و در نهايت از بين بردن قدرت تصفيه فيلتر مي شود و در اين زمان است که عمر سرويس دهي فيلتر به پايان رسيده و لذا با يک فيلتر تازه تعويض ميگردد. عمر سرويس دهي فيلتر کاملاً بستگي به ميزان کارکرد خودرو دارد. لازم به ذکر است که کليه خودروها بدون استثناء از فيلتر هوا استفاده مي نمايند و به عبارت ديگر هيچ خودرويي بدون فيلتر هوا يافت نمي شود.

فيلترهاي هوا علاوه بر خودرو در ساير موتورهاي احتراقي نيز کاربرد دارند. موتورهاي مورد استفاده در کشاورزي ، موتورهاي مورد استفاده در صنعت، قايقها، سم پاشها، ژنراتور برق، ليفتراك ها، جرثقيل ها و ... که از موتور احتراقي )بنزيني – گازوئيلي – گازي( استفاده مي نمايند نيز از فيلترهاي هوا استفاده مي کنند .



شرايط واردات محصول

با مراجعه به کتاب مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگاني، نتيجه گيري شده است که محدوديت خاصي براي واردات قطعات صنعتي وجود ندارد و با توجه به اينکه قطعات مورد مطالعه نيز در فهرست قطعات صنعتي خودرو و غيره طبقه بندي مي شود لذا مشمول اين عدم محدوديت واقع مي گردد و لذا کليه واردکنندگان مي توانند به هر تعداد اقدام به واردسازي اين قطعات بنمايند.

در صفحه قبل ذکر شد که مطابق مقررات منتشر شده از سوي وزارت بازرگاني، هيچگونه محدوديت قانوني براي واردسازي قطعات صنعتي وجود ندارد، ليکن لازم است به مورد بسيار مهم زير توجه شود.

الف - بازار قطعات خودرو درکشورمان به سه گروه AM - OES - OEM تقسيم ميگردد و شرايط خريد اين گروهها به صورت زير است.



بازار OEM

در اين بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهيه ميشود و لذا در صورتي که امکان ساخت داخل براي قطعه اي موجود نباشد. خودروساز خود رأساً اقدام به واردسازي قطعه مورد نياز مينمايد. لذا واردات توسط غير و فروش آن به خودروساز اتفاق نميافتد )خودروساز

قطعات وارداتي را خريد نميکند(



بازار OES

شرايط اين بازار نيز مشابه شرايط عنوان شده براي بازار OEM است.



بازار AM

در اين بازار شرايط رقابتي برقرار است. لذا در صورتي که قطعات وارداتي قابليت رقابت به لحاظ کيفي و قيمت به موارد مشابه داخلي را داشته باشند، امکان واردات وجود خواهد داشت.

با توجه به مطالب ذکر شده ، مي توان عنوان کرد که عملا" امکان واردات و فروش قطعات در بازار OES و OEM تنها براي شرکت هاي خودرو ساز قابل انجام بوده ولي در بازار AM واحدهاي مختلف امکان واردسازي و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .

ب - فيلتر هوا در گروه قطعات تند مصرف خودرو ( fast move ) طبقه بندي ميگردند، لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسيار بيشتر از بازار خودروسازان است بطوريکه بخش عمده اين قطعات در بازار AM , OE مصرف مي شود و از اينرو ميزان واردات در صورت وجود مزيت رقابتي قابل انجام خواهد بود .



بازار OEM :

اين بازار را خودروسازان کشور تشکيل مي دهند که شرکتهاي تأمين کننده آنها اقدام به تأمين قطعات مورد نياز خود از قطعه سازان مينمايند. شرکت هاي ساپکو )تأمين کننده شرکت ايران خودرو( شرکت سازه گستر سايپا )تأمين کننده شرکت سايپا( شرکت اپکو )تأمين شرکت ايران خودرو ديزل( از شرکت اصلي فعال در اين بازار به شمار مي آيند.



بازار OES :

اين بازار خدمات پس از فروش خودروها ميباشد که وابسته به شرکت هاي خودروساز است. سازمان خدمات پس از فروش ايران خودرو )ايساکو( ، شرکت سايپا يدك، شرکت گسترش خدمات پارس خودرو، مزدا يدك از شرکت هاي اين گروه محسوب ميشوند.



بازار AM :

اين بازار قطعات خودرو شامل کليه لوازم يدکي فروش هاي مختلف در سطح کشور ميباشد که به صورت آزاد ) بدون ارتباط خاصبا خودرو سازان ( اقدام به فروش قطعات خودرو مي نمايند. ميزان مصرف در هر کدام از بازارهاي خودرو متفاوت است که مطالعات بيشتر در اين خصوص در بخش دوم گزارش ارائه خواهد شد .









بررسي کالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

فيلتر هوا يک قطعه اي از مجموعه قطعات خودرو است که حضور آن در روي کليه خودروها امري اجتناب ناپذير ميباشد. اين قطعه هيچگونه جايگزين ندارد و از طرف ديگر امکان حذف آن از روي خودرو نيز وجود ندارد.
دسته بندی: کارآفرینی » تولیدی

تعداد مشاهده: 1349 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 81

حجم فایل:1,537 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: