گزارش كارآموزی رعایت ایمنی محیط كار در كارگاه صافكاری

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
گزارش كارآموزي رعايت ايمني محيط كار در كارگاه صافكاري در 23 صفحه ورد قابل ويرايش

نكات ايمني

از جمله وظايف هر كارگر رعايت اصول و قوانين ايمني است . موضوع ايمني مخصوصاً در كاركاهايي صافكاري بدنة اتومبيل بسيار مهم است ، زيرا به علت استفاده از مواد رنگي ، تينر ها وساير مواد قابل اشتعال به همراه وسايل جوشكاري احتمال وقوع آتش سوزي خيلي بيشتر از ساير كارگاه ها مي باشد .

از طرف ديگر چون كف اين نوع كارگاهها پر از قطعات كوچك و بزرگ بدنة اتومبيل با لبه هاي تيز و برنده مي باشد ، لذا امكان بوجود آمدن بريدگي و ايجاد زخم زياد است .

يكي از شرايط اساسي ، رعايت مقررات ايمني و رفتار صحيح هر يك از افراد كارگاه است ، مثلاً شوخي كردن و دويدن نه تنها باعث بوجود آمدن حوادث ناگواري مي گردد ، بلكه از پيشرفت كار ساير كار گران جلوگيري
مي كند .

كلية كارگاههاي صافكاري بدنة اتومبيل بايد داراي وسايل ضد حريق كافي باشد و هريك از كاركنان لازم است طرز استفاده از اين دستگاهها را بداند . و سرپرست كارگاه نيز بايد مسئوليت كنترل آنها رابه عهده بگيرد .


در كارگاههاي صافكاري اتومبيل لازم است نكات ايمني زير رعايت گردد:

هنگام استفاده از سنگ سمباده جهت صافكاري بدنة اتومبيل بايد از ماسك مخصوص استفاده كرد .

كارگاه صافكاري بايد به اندازة كافي روشن باشد ، زيرا نور كم باعث ايجاد حوادثي مانند لغزيدن پا روي اشياء كف كارگاه مي شود .

چون هنگامي كه صافكاري بايد بدنة اتومبيل ضربه وارد كرد از اين رو ممكن است ايجاد اتصال كوتاه در سيستم برق اتومبيل گرديده و باعث آتش سوزي شود . بنابراين هنگامي كه اتومبيلي جهت صافكاري به كارگاه آورده مي شود قبل از هركاري بايد سيمهاي اصلي برق آن را از باتري جدا كرد .

يكي از مشكلات كارگاه صافكاري جداكردن قطعات مختلف اتومبيل براي دسترسي بيشتر به قسمتهاي قابل تغيير است ، در اين موارد بايد قطعات جدا شده را به دقت و با رعايت اصول ايمني در كنار ديوار وجاي ديگري كه از دسترس ديگران دور باشد قرار داد.

كف كارگاه بايد كاملاً تميز بوده و از هرگونه مواد روغني و رنگي پاك باشد . زيرا قطرات روغن و مواد رنگي علاوه بر اينكه به آتش سوزي كمك مي كنند همچنين ممكن است باعث ايجاد حوادثي مانند لغزيدن افراد كارگاه و ديگران گردد.

بسياري از عمليات صافكاري در حالي كه اتومبيل روي جك و خرك قرار دارد انجام مي گيرد ، در چنين مواردي بايد دقت كرد اتومبيل بطور مطمئن روي جك يا خرك قرار گرفته باشد و گر از جك هاي متحرك استفاده مي شودذ بايد دقت كنيد دستة آن در سر راه ديگران قرار نگيرد ، زيرا باگذاشتن پا بر روي دستة آن ، اتومبيل يكمرتبه پايين آمده و باعث بروز حوادث ناگواري مي گردد .

رعايت اصول ايمني در مورد بكار بردن ابزار كار :

هرگز از سوهان هاي بدون دستة محافظ نبايد استفاده كرد زيرا ممكن است دست با برخورد به آنها بريده شود . و نيز از سوهان نبايد به عنوان چكش استفاده كرد ، زيرا جنس سوهان از فولاد شكننده ساخته شده است و ممكن است قطعاتي از آن كنده شده و به خود يا اطرافيان آسيب برساند .

با چكش به سطح سندان ها نبايد كوبيد چون ممكن است ذرات فلز به صورت شما يا سايرين پريده و ايجاد بريدگي يا احتمال كوري كند . در مورد چكشها بايد مطمئن بود كه سر آنها به دسته به خوبي محك شده است در غير اين صورت هنگام ضربه زدن ممكن است سر چكش از دسته جدا شده و حوادث ناگواري را به بار آورد .

اگرسر قلم ، سائيده شده ويا دندانه دندانه شده باشد بايد آن را كنار گذاشت ويا تعمير كرد . چون هميشه امكان پارشه شدن تسمه ويا در رفتن چرخ سمباده ها وجود دارد بهتر است هنگام كار بااين وسايل خود را از سر راه قطعات چرخنده بادور زياد دور نگه داريم زيرا اين قطعات با سرعت زيادي كه دارند اگر پرت شوند و با كسي برخورد كنند باعث ايجاد زخم ها و جراحت هاي شديدي مي شود . ابزاري كه با هواي فشرده كار مي كنند از وسايل بسيار مهم كارگاه هاي صافكاري بدنة اتو مبيل مي باشد . در مورد كار سر شيلنگ هاي هوا را نبايد بطرف كسي گرفت زيرا جريان هوا با فشار زياد ، گرد و خاك و ذرات مختلف را به صورت شخص پاشيده باعث ناراحتي مي گردد . هنگام كار با موتور ها و دستگاههاي چرخنده ، دقت كنيد كه گوشه هاي آزاد لباس و روپوش كار به آن گير نكند . دنبالة كراوات را بايد داخل پيراهن گذاشت ، اگر از لباس آستين بلند و گشاد استفاده مي كنيد ، سر دستهاي آن را ببنديد . كلاه بي لبة ايمنتر از كلاه لبه داراست . زيرا در بعضي موارد لبة كلاه به ماشين گير مي كند.


در مورد بكار بردن گاز اكسيژن و استيلن چند نكتة ايمني را بايد رعايت كرد :

هرگز نگذاريد روغن و گريس با اكسيژن فشرده تماس پيدا كند .

هرگز محل جوشكاري يا منحل برش را روغن كاري نكنيد .

هرگز از اكسيژن فشرده به عنوان هواي فشرده يا منبع فشار استفاده نكنيد زيرا ممكن است باعث آتش سوزي و انفجار گردد .

قبل از اقدام به عمل جوشكاري اطمينان پيدا كنيد كه جرقه وشعله و قطعات داغ فلز باعث آتش سوزي نخواهد شد .

هنگام كار با مشعل هميشه از ماسك محافظ استفاده كنيد .

دقت كنيد فاصلة بين سيلندر اكسيژن و استيلن با محل كار صاف و بدون مانع باشد ، چون ممكن است به تنظيم فوري احتياج باشد .

براي روشن كردن مشعل از فندك استفاده كنيد ، زيرا ممكن است كبريت دست شما را بسوزاند .

گاز استيلن را نبايد در محلي كه احتمال آتش سوزي وجود دار باز كنيد .

قبل از شروع كار لوازم را كنترل كنيد .

براي جوش دادن مخزن هاي بنزين و روغن از استيلن استفاده نكنيد .

سيلندرهاي اكسيژن و استيلن بايد روي چرخ هاي مخصوص قرار بگيرد و يا به پاية محكمي بسته شود تا سقوط نكند .

صافكاري بدنة اتومبيل :

كار يك صافكار تعمير و صافكاري قسمت هاي صدمه ديدة بدنة اتومبيل است . يك صافكار با ديدن و لمس كردن بدنة ماشين بايد عيب هاي آن را تشخيص بدهد و با آگاهي از روشهاي صافكاري و ابزار و مصالح مورد نياز ، وسايل حفاظتي ( عينك ، دستكش ، پيش بند و پوتين ) انتخاب كرده و عمل صافكاري را انجام دهد.

قبل از اينكه از كارههاي صافكاري و تكنيك هاي آن صحبت شود ، ابتدا بايد با چگونگي ساختمان بدنة انواع اتومبيل و همچنين ابزار مورد استفاده در اين حرفه آشنا شويم .

ساختمان بدنة اتومبيل :

امروزه بدنه اتومبيل به دوطريق ساخته مي شود .

الف – بدنه و شاسي يكپارچه است .

ب – شاسي و بدنه از هم جدا است .

در بدنة يكپارچه با شاسي ، قطعات فولادي به هم جوش داده شده و تركيب كلية ساختمان اتومبيل را تشكيل مي دهد .

در بدنه و شاسي جدا از هم : بدنه و شاسي هر كدام بطور مجزا ساخته شده و سپس بر روي هم سوار مي شود .

مطالب كوتاهي دربارة طرح بدنة اتومبيل :

اين قطعات بر حسب نوع و اندازة اتومبيل تغيير مي كند ولي مي توان به عنوان راهنماي سفارش خريد از آن استفاده كرد و همچنين در موقع جدا و سوار كردن قطعات گوناگون ، از اين تصاوير استفاده كرد .

روش اتصال گلگيرهاي جلو در شكل 7 و 8 نشان داده شده است . قبل از اقدام به تعمير و صافكاري قسمت هاي آسيب ديدة بدنة اتومبيل ، اول بايد تشخيص دهيد ساختمان اتومبيلي كه مي خواهيد تعمير كنيد چگونه است ؟ آيا بدنه و شاسي يكپارچه ساخته شده ؟ يا جدا است ؟

روش صافكاري در هريك از دو نوع بدنه تغيير مي كند . جزء آسيب ديده گيهاي جزي ( خط برداشتن ) در مورد ساختمان شاسي و بدنة جدا ، اگر صدمه به بدنه شاسي وارد شود ، اول بايد آن را صاف كرد ولي در مورد بدنه و شاسي يكپارچه اين دو قسمت را بايد يكي فرض كنيد .


ابزارهاي دستي اوليه براي صافكاران بدنة اتومبيل :

قبل از اقدام صافكاري بايد با ابزار و لوازم مربوط و موارد استفادة آنها آشنا شويد :

1 – چكشهاي مخصوص 8- آچارهاي مختلف

2 – پشت بندهاي مختلف 9- قم هاي درزگيرسرد

3 – ابزارهاي نوك تيز

4 – گيرة تنظيم سوهان

5 – لحيم پخش كن

6 – انبر دست مخصوص

7 – آچارهاي مختلف

چكش ها :

متداول ترين انواع چكش در كارگاه صافكاري بدنة اتومبيل در شكل 9 نشان داده شده است . كه اسامي آنها از چپ به راست عبارتند از : چكش مختلط ، چكش تخت ، چكش تخت كوتاه و چكش گرد دمباريك

چكش تخت گرد ، در موارد عمومي و چكش تخت چهار گوش براي صاف كردن لبه هاي كنار كار و تزئينات بدنه بكار ميرود . سطح اصطكاك اين چكشها ممكن است صاف يا برجسته باشد . طول سر چكش ها بر حسب وسعت محيط كار از 4 تا 6 اينچ متغير است .

چكش هاي مختلط براي صاف كردن نا همواريهاي كوچك و ريز كه اصلاح آن با چكش و مشتي ميسر نيست بكار مي رود . اين چكش ها از نظر ميزان باريكي و تيزي و كوچكي و بزرگي سر آنها ، انواع گوناگون دارد و به بنان چكش هاي كلنگي معروف است .

مشتي ها :

اين ابزار به صورت سندان هاي كوچكي به نام « مشتي » در شكلها و انواع مختلف وجود دارد . سه نوع از اين ابزار در شكل 10 و ساير آن در شكل 11 ديده مي شود .

طرز كار با مشتي به اين ترتيبي است كه آن را در زير پا پشت محل آسيب ديده به صورت نقطه اتكا نگه داشته و طرف ديگر را با چكش مناسب صاف مي كنند .

چنانچه در شكلها مشاهده مي شود سطح اتكا اين سندانها با خميدگي هاي مختلف صاف و صيقلي ساخته مي شود تاد با سطوح خميده و حلالي قسمت مورد صاف كاري منطبق شود .

قاشقك ها :

يك نوع از اين ابزار كه موارد استفاده گوناگون دارد در شكل دوازده ديده مي شود . قاشقك ها هم براي خم كاري لبه هاي باريك و هم زهوار هاي بدنه بكار مي رود و هم در بعضي موارد به عنوان مشتي مورد استفاده قرار مي گيرد . براي صاف كردن كاپوت يا درب هاي جلو و عقب بكار مي رود و حتي در حاشية دور شيشه ها كه نبايد بر آنها ضربات شديد وارد كرد به عنوان مشتي مي توان از آنها استفاده كرد .

ابزار نوك تيز :

دو نوع از اين ابزار در شكل چهار ديده مي شود كه براي صافكاريهاي ريز يادرزهاي گوشة گلگير و دور شيشه ها بكار مي رود ، نوك اين ابزار غالباً صاف و تيز و گاهي هم خميده و پهن هستند .

گيرة تنظيم سوهان :

اين ابزار براي نگهداري سوهان هاي انحنا پذير بكار مير ود كه برخي از آنها ثابت و بعضي ديگر متغير در شكل 16 نشان داده شده است . گيرة قابل تنظيم ، سوهان را به شعاع انحناي قطعة مورد نظر تطبيق و ميزان مي كند پس از صافكاري اوليه مورد استفاده قرار مي گيرد .

لحيم پخش كن :

اين وسيله كه در سطح آن آچاتر ريزي وجود دارد براي پخش لحيم در سطح فلز و پركردن نقاط فرو رفته بكار مي رود . در صافكاري بدنه ، لحيم مخصوص مورد استفاده قرار مي گيرد . بوسيلة مشعل به حالت پلاستيك نرم قرار مي گيرد و نقاط گود را پر مي كند . اين وسيله انواع مختلف دارد .



انواع آسيب ديدگي شاسي :

آسيب ديدگي شاسي ممكن است در نتيجه وارد شدن ضربه به كنار شاسي از عقب و جلو بوجود آيد و يا اينكه به علت غلط زدن و چپ شدن بوجود آيد .

ضربه شديد از عقب يا جلو ممكن است در وسط شاسي اتومبيل ايجاد فرورفتگي و يا به اصطلاح نشست كند و ضربه از پهلو باعث فرورفتگي شاسي مي شود . كه با اصطلاح مي گويند تاب بر مي دارد . ضربات شديد كه بصورت مورب به شاسي وارد مي شود ايجاد پيچيدگي در آن مي كند .

بكار بردن شاسي سنج :

براي كنترل و آزمايش ناميزاني هاي شاسي انواع مختلف شاسي سنج ساخته شده . اين دستگاهها نوع ناميزاني را معين مي كند و در نتيجه مي توان فهميد كه شاسي پيچيده ، تاب برداشته ، نشست كرده و يا چين خورده است . اين دستگاهها را مي توان داخل ريل هاي شاسي يا سوراخ هاي آن سوار كرد كه نسبت به طول و عرض شاسي قابل تنظيم مي باشد . براي آزمايش ناميزاني شاسي حداقل سه دستگاه لازم است درمركز اين دستگاه خاري براي كنترل ناميزاني شاسي وجود دارد .

روش كار با اين دستگاه همانطور كه در شكل 52 ديده مي شود به اين شكل است كه يكي از آنها را داخل شاسي در محلي كه احتمال نا ميزاني مي رود سوار كرده و دو عدد ديگر را در جلو و عقب دستگاه اول نسب مي كند و از روي خارها خارهاي اين دستگاه نو و مقدار ناميزاني مشخص مي شود .

تعمير آسيب ديدگي هاي شاسي :

براي صافكاري و تنظيم شاسي اتومبيل دو نوع وسيله وجود دارد . 1- نوع ثابت كه اتومبيل را روي آن برده و صافكاري را انجام مي دهد .

2- نوع متحرك كه مي توان آن را حركت داد و به طرف اتومبيل برد .

در نوع متحرك جكهاي هيدروليك را به قسمتهاي آسيب ديدة شاسي اتومبيل متصل مي كنند و با نيروي كشش يا فشار صافكاري را انجام مي دهند .

پيش بينيهاي ايمني :

هنگامي كه اتومبيل را بوسيلة زنجير به پايه ها مي بنديم رعايت چند نكته ايمني لازم است .

1- هرگز زنجير را به دور گوشه هاي تيز نپيچيد . زيرا نيروي كشش باعث مي شود كه اين گوشه ها زنجير را خورده باعث پارگي آن شود .

2- زنجير را با مشعل داغ نكنيد چون حرارت زياد باعث ضعيف شدن حلقه هاي زنجير و پاره شدن آنهامي شود . همچنين پيچ و مهره كردن دو سر زنجير صحيح نيست زيرا ممكن است پيچ مقاومت نكرده و بشكند .

پاره شدن زنجير و پرتاب شدن حلقه هاي آن خرابي و آسيب هاي شديد جاني را به بار مي آورد . بهترين روش براي جلوگيري از پريدن حلقه هاي زنجير پوشاندن آن با پلاستيك يا برزنت است .

چگونگي منقبض كردن ورقه فلزات

در بعضي موارد بدنة اتومبيل در نتيجة تصادف و ضربه منبسط و باز مي شود بعلاوه هنگام صافكاري بوسيلة مشتي و چكش ورقة فلز نازك تر مي شود در اين حالت آن قسمت از فلز باد مي كند .

سه روش براي جمع كردن ورقة فلزي باد شده بكار مي رود .

1- استفاده از چكش مخصوص منقبض كننده

2- ايجاد شكاف در نقاط مختلف
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 3123 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 23

حجم فایل:22 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: